Dlaczego zwycięzcy na podium świętują polewając się winem?

Triumfalne otwieranie wina musującego z najwyższego stopnia podium scementowało jego status jako alkoholu na wyjątkowe okazje. Obrazki zwycięzców polewających spienionym winem wszystkich wokoło to jedno z pierwszych skojarzeń z wyścigami, a w szczególności z Formułą 1.

Wbrew pozorom ta tradycja jest stosunkowo młoda. Pierwszy raz udokumentowano styczność wina musującego ze sportem dopiero w 1950 roku, podczas Grand Prix Francji. Wyścigi zorganizowano pod Reims, jednym z głównych ośrodków Szampanii. Nic więc dziwnego, że zwycięzcę zawodów Juana Manuela Fangio uhonorowano dużą butelką szampana.

Od przypadku do tradycji

Jednak na pierwszą eksplozję bąbelków musieliśmy czekać aż do 1966 roku. Podczas celebrowania zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, Jo Siffert przypadkowo spryskał świętujący tłum.

Podczas kolejnej edycji tychże zawodów w 1967 roku, tradycję na dobre przypieczętował Dan Gurney. Skopiował on wyczyn sprzed roku, tym razem celowo oblewając zgromadzonych widzów. Tak oto narodził się dobrze nam znany już zwyczaj.

oblewanie publiczności winem

Dan Gurney rozpoczyna tradycję (Zdjęcie: Life magazine, Flip Schulke, 1967)

W wyjątkowych przypadkach zwycięzcy pomijają oblewanie publiki winem. Zdarza się tak gdy podczas wyścigu miała miejsce poważna kolizja. Kierowcy unikają wtedy pokazywania nadmiernej radości podczas dekoracji. Ponadto w krajach gdzie panuje zakaz sponsoringu przez firmy z branży alkoholowej lub alkohol jest zakazany, butelkę wina musującego zastępuje się innym gazowanym napojem. Z tego powodu podczas Grand Prix Abu Dhabi oraz Grand Prix Bahrainu zwycięzcy świętują przy użyciu bezalkoholowej wody różanej.

Do celebracji stosuje się najczęściej butelki 3 litrowe znane jako Jeroboam lub 1,5 litrowe magnumy. Duża butelka to więcej frajdy w polewaniu, ale stosuje się je również ze względów marketingowych. Zdjęcia z podium lądują w mediach i internecie. Duża butelka pozwala na lepszą ekspozycję logo – producentowi wina zależy na jak najlepszej rozpoznawalności swojej marki. By dowiedzieć się więcej o rozmiarach butelek cavy czy szampana kliknij tutaj.

oblewanie zwycięzcy winem

Zawodnicy MotoGP polewający się cavą (źródło: motogp.com)