Zarządzanie sukcesem w Rioja – jak najlepiej oddać charakter regionu?

DOC Rioja jest najbardziej znaną hiszpańską apelacją, chociaż Priorat, Cava oraz Rías Baixas depczą już po piętach. O jej renomie świadczy to, że stała się wręcz synonimem dla poważnych czerwonych win tanicznych.

Jednak bez nieustannej ewolucji Rioja dawno zostałaby zapomniana. Inne regiony jak Ribera del Duero z chęcią wydarłyby jej status symbolu hiszpańskich win. W swojej wielowiekowej historii Rioja przechodziła wiele zmian. Najnowszy pomysł, który zrodził się wśród samych producentów to wyróżnienie w ramach apelacji mniejszych podregionów. W końcu Rioja to olbrzymi region winny o rozpiętości ponad 100 kilometrów, o areale 61 645 hektarów (dla porównania Priorat to zaledwie 1 900 hektarów upraw)! Na tak wielkim obszarze znajdujemy tereny o odmiennym mikroklimacie, glebie i ukształtowaniu terenu.

Terroir, czyli charakter miejsca pochodzenia, nabiera coraz większego znaczenia w hiszpańskim winie. To w jakich warunkach wino powstało odciska piętno na jakości i różnorodności wina. Klimat czy gleba w istotny sposób wpływają na produkt końcowy. Za inicjatywą podziału denominacji na mniejsze obszary stoi grupa rodzimych małych i średnich producentów (zrzeszenie o nazwie Bodegas Familiares de Rioja). Proponują pogrupowanie Rioja na następujące 9 mniejszych podregionów, każdy o własnej i spójnej charakterystyce:

  • Riberas del Oja y Tirón
  • La Sonsierra
  • Alto Najerilla
  • Ribera Occidental del Ebro
  • Ribera Oriental del Ebro
  • Laderas de Cameros Viejo
  • Ribera Alta del Cidacos
  • Monte Yerga
  • Cuenca alta del Alhama

 

Rioja regiony DOC wino mapa map

Proponowany podział Rioja

Postulat ten na swój sposób czerpie ze sprawdzonych wzorców Burgundii i Bordeaux. Nie wyklucza też bardziej szczegółowej kategoryzacji w przyszłości. W Rioja poza podziałem na podregiony, wina wybitne (np. pochodzące z jednej plantacji) mogłyby być ponadto wyróżnione dodatkowo – chociażby etykietą Vino de Finca.

Póki co należy nam cierpliwie czekać na powyższe zmiany, które odbiłyby się pozytywnie na konsumentach. Musimy jednak mieć na uwadze, że 80% produkcji wina w Rioja jest pod kontrolą 40 dużych korporacji, a te do zmian podchodzą z gran rezerwą.